Bir ürünün, bir malın, bir hizmetin satışını geliştirmek amacıyla tanıtmayı,
paketlemeyi, satış elemanlarının yetişmesini, piyasa gereksinimlerini
belirlemeyi, karşılamayı içeren etkinliklerin bütününe pazarlama adı verilir.
Günümüz teknolojisi ve rekabet koşullarında ürünümüzün ön plana çıkması için
pazarlama faaliyetleri büyük bir önem taşımaktadır. Ancak pazarlama nedir bilinmeden yapılan çalışmalar markamızın piyasa değerini
düşürecektir.
Pazarlamanın Özellikleri
Pazarlama, insanların
gereksinimlerinin ve isteklerinin doyurulmasına yönelik yapılan bir
faaliyettir.
Pazarlama süreci, değişimi kolaylaştırır
ve gerçekleşmesini sağlar. Bir ürün hakkında genel geçer olan bir kanının
ortadan kalkmasına yardımcı olur.
Pazarlama çeşitli eylemlerden
oluşur. Bu eylemelerin neredeyse tamamını yerine getirmeden yapılan pazarlama
faaliyetleri, markanın piyasa içerisinde konumunun düşmesine sebep olur.
Pazarlama eylemleri insanlar ve
örgütler tarafından yapılır. Aynı zamanda reklam şirketleri veya firmanın
departmanı tarafından da ortaya çıkarılabilir.
Pazarlamaya ürünler, hizmetler ve düşünceler konu olurlar. Eğer ürününüz için
elle tutulur bir markanız yoksa fikrinizi pazarlamanız gerekebilir.
Pazarlama eylemleri planlanmalı ve denetlenmelidir.
Belirli bir süreç olan pazarlama belirli basamaklardan da geçilmesini
gerektirir.
Pazarlama faaliyetinin üç unsuru bulunur;
- tüketiciye yönelik tutumunuz sağlam olmalıdır.
- bütünleşmiş pazarlama çalışmaları adı verilen faktörü önemli hale getirin.
- kar getirici bir satış ile sonuçlanır. Eğer iyi bir pazarlama dönemi geçtiyse
karlı bir iş dönemi de sizi bekliyor olacaktır.
Pazarlama sürecinin basamakları:
Araştırma: Bu süreç pazar ile ilgili fırsat ve benzeri araştırmaların
yapıldığı süreçtir. Pazar içerisinde markanızın nerde olduğu ve olması
gerektiği araştırılır.
Hedef alma: Ürün konumlandırma, hedef kitle ve hitap kesimlerinin
belirlendiği süreçtir. Bu süreçte konumlandırma çalışması, ürünün avantajları
ve farklarını tüketiciye beğendirilmesi gerçekleştirilir.
Taktik Pazarlama: Ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma aşamalarının
bir arada değerlendirildiği süreçtir.
Kontrol etme: Bu aşamada ise geri bildirimler ve raporlar
değerlendirilir. Elde edilen kar, potansiyel ve değerlendirilebilen potansiyel
gibi unsurlar irdelenerek pazarlama stratejileri geliştirilir.